STATUT
Towarzystwa Naukowego Pruthenia
przyjęty
Uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków Towarzystwa z dnia 2017-04-04
wraz ze zmianami przyjętymi Uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków Towarzystwa
z dnia 2017-08-03
(tekst jednolity)
Rozdział I
Postanowienia ogólne. Misja Towarzystwa
§ 1
Stowarzyszenie o nazwie „Towarzystwo Naukowe Pruthenia”
zwane dalej „Towarzystwem”, jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem,
którego misją jest organizowanie, prowadzenie i wspieranie badań naukowych oraz
popularyzacja wiedzy o historii i kulturze ludów i krain nadbałtyckich, ze
szczególnym uwzględnieniem Prusów.
§ 2
Oficjalnym skrótem nazwy Towarzystwa jest słowo:
„PRUTHENIA”.
§ 3
1.
Tłumaczenie nazwy Towarzystwa na język angielski
brzmi: „Scientific Association
Pruthenia”.
2.
Tłumaczenie nazwy Towarzystwa na język niemiecki
brzmi: „Wissenschaftliche Gesellschaft
Pruthenia”
§ 4
Towarzystwo posiada swoje znaki graficzne – logotypy. Wzory
logotypów i zasady ich używania ustala Zarząd Towarzystwa.
§ 5
Siedzibą Towarzystwa jest miasto Olsztyn.
§ 6
Towarzystwo działa na podstawie przepisów Ustawy z dnia 7
kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity – Dz. U. z 2001 r.
Nr 79 poz. 855 z późniejszymi zmianami), Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o
działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873) oraz
niniejszego Statutu.
§ 7
1.
Towarzystwo współpracuje z innymi organizacjami
krajowymi i zagranicznymi których cele działalności są zbieżne z celami
Towarzystwa.
2.
Towarzystwo może być członkiem krajowych i
międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania.
§ 8
1.
Towarzystwo swoim działaniem obejmuje obszar
Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Dla właściwego realizowania swoich celów Towarzystwo
może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 9
Czas trwania Towarzystwa jest nieograniczony.
Rozdział II
Cele i formy działalności
Towarzystwa Naukowego Pruthenia
§ 10
1.
Towarzystwo realizuje swoją misję poprzez następujące
cele swojej działalności:
Cel Strategiczny 1:
Rozwijanie
badań naukowych nad dziejami i kulturą ludów i krain nadbałtyckich, ze
szczególnym uwzględnieniem Prusów.
Cel Strategiczny 2
Popularyzacja
i upowszechnianie wyników badań naukowych nad dziejami i kulturą ludów i krain
nadbałtyckich, ze szczególnym uwzględnieniem Prusów.
Cel Strategiczny 3
Prowadzenie
działalności wydawniczej – naukowej i popularnonaukowej służącej udostępnieniu
wyników badań naukowych jak też edukacji i popularyzacji dziedzictwa
kulturowego ludów i krain nadbałtyckich, ze szczególnym uwzględnieniem Prusów.
2.
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
a) W
obszarze Celu Strategicznego 1:
-
organizowanie i
prowadzenie badań archeologicznych;
-
prowadzenie i
wspieranie interdyscyplinarnych badań naukowych;
-
prowadzenie i
wspierania badań naukowych nad dziedzictwem kulturowym;
-
organizowanie
konferencji, seminariów naukowych, wykładów, itp.;
-
tworzenie
biblioteki naukowej służącej środowisku naukowemu;
-
tworzenie
kolekcji naukowych i zbiorów służących zachowaniu dziedzictwa kulturowego;
-
współpraca z
innymi instytucjami naukowymi podejmującymi badania w zakresie wskazanym w
misji Towarzystwa;
-
udział w
krajowych i międzynarodowych projektach badawczych.
b) W
obszarze Celu Strategicznego 2:
-
współpracę z wszelkimi instytucjami publicznymi,
organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami życia społecznego w celu
zachowania i ochrony dziedzictwa kulturowego;
-
organizowanie odczytów, wykładów i prelekcji
popularyzujących dzieje i kulturę;
-
organizowanie warsztatów i kursów edukacyjnych
dla nauczycieli i animatorów kultury;
-
organizowanie warsztatów edukacyjnych dla
różnych grup wiekowych odbiorców;
-
współpracę ze szkołami, Ośrodkami Doskonalenia
Nauczycieli i innymi podmiotami w celu tworzenia programów edukacji regionalnej;
-
organizowanie i współorganizowanie festiwali i
festynów kulturowych oraz rekonstrukcji historycznych i archeologii
eksperymentalnej;
-
organizowanie zespołów rekonstrukcji
historycznej mających na celu przybliżenie życia codziennego;
-
popularyzację i podejmowanie działań w zakresie
organizacji turystyki historycznej i turystyki kulturowej.
c) w
obszarze Celu Strategicznego 3:
-
przygotowywanie i wydawanie czasopism naukowych
i popularnonaukowych;
-
przygotowywanie i wydawania publikacji naukowych;
-
przygotowywanie i wydawanie publikacji
popularnonaukowych;
-
przygotowywanie i wydawanie materiałów
edukacyjnych i pomocy dydaktycznych do ścieżek regionalnych;
-
przygotowywania i wydawanie dzieł literackich;
-
współpraca z innymi podmiotami nauki i
podmiotami życia społeczno-gospodarczego w realizacji tego rodzaju
przedsięwzięć.
3.
Towarzystwo realizuje swoje cele statutowe
poprzez ustanawianie i realizowanie Programów oraz Projektów Statutowych.
4.
Programy Statutowe oraz Projekty Statutowe
powołuje Zarząd Towarzystwa wskazując jednocześnie Dyrektora Programu bądź
Kierownika Projektu odpowiedzialnego za jego realizację oraz ustalając sposób
jego finansowania.
5.
Uprawnionym o wnioskowanie o powołanie Programu
bądź Projektu Statutowego jest każdy Członek Zwyczajny bądź Członek
Stowarzyszony Towarzystwa.
6.
Dyrektorzy Programów i Kierownicy Projektów
Statutowych tworzą Radę Dyrektorów Programów Statutowych.
§ 11
Towarzystwo realizuje swoje cele w zgodzie z porządkiem
prawnym obowiązującym w Rzeczypospolitej Polskiej, kierując się zasadami
współżycia społecznego oraz postanowieniami niniejszego statutu.
§ 12
1.
Towarzystwo realizuje swoje cele w ramach
odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.
2.
Zakres odpłatnej i nieodpłatnej działalności
pożytku publicznego określa uchwałą Zarząd Towarzystwa.
3.
Dla realizacji swoich celów statutowych
Towarzystwo może powoływać inne organizacje w granicach dopuszczonych prawem.
4.
Towarzystwo może powoływać jednostki terenowe –
oddziały, obejmujące zasięgiem działania jedno lub kilka województw.
5.
Terenowa jednostka organizacyjna Towarzystwa
może posiadać osobowość prawną.
6.
Do prowadzenia swych spraw Towarzystwo może
zatrudniać pracowników etatowych i wolontariuszy.
Rozdział III
Członkowie Towarzystwa Naukowego Pruthenia
§ 13
Członkami Towarzystwa Naukowego
Pruthenia są:
1.
Członkowie zwyczajni,
2.
Członkowie stowarzyszeni,
3.
Członkowie wspierający,
4.
Członkowie Honorowi.
§ 14
1.
Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może zostać
każda osoba fizyczna, która ma ukończone studia historyczne, archeologiczne,
kulturowe lub inne kwalifikacje, które Zarząd Towarzystwa uzna za równorzędne,
bądź też wobec której można udokumentować działalność zgodną z celami
statutowymi Towarzystwa.
2.
Nabycie członkostwa zwyczajnego następuje na
drodze złożenia Zarządowi Towarzystwa aplikacji członkowskiej oraz uzyskania
pisemnej rekomendacji co najmniej dwóch członków zwyczajnych Towarzystwa.
Zarząd Towarzystwa przyjmuje kandydaturę członka zwyczajnego w drodze uchwały
podjętej zwykłą większością głosów.
3.
Decyzja o przyjęciu uprawomocnia się po
zapłaceniu składki członkowskiej.
§ 15
Członkiem stowarzyszonym może zostać każda osoba fizyczna
niemająca kwalifikacji określonych w § 14 ust. 1, jeśli wykazuje
zainteresowania naukowe i deklaruje chęć brania udziału w pracach Towarzystwa i
realizowania jego celów statutowych.
§ 16
1.
Członkiem wspierającym Towarzystwa może być
osoba prawna, która wspiera Towarzystwo przez uiszczanie na jego rzecz
ustalonych składek bądź dotacji lub pomaga Towarzystwu w innej formie.
2.
Osoby prawne mogą zostać członkami wspierającymi
w drodze złożenia oświadczenia woli Zarządowi Towarzystwa przez uprawnione
organy tych osób lub instytucji.
3.
Formę i rodzaj wspierania Towarzystwa
poszczególni członkowie wspierający ustalają z Zarządem Towarzystwa.
4.
Osoby prawne uzyskują status członka
wspierającego na mocy uchwały Zarządu Towarzystwa podjętej zwykłą większością
głosów.
5.
Ustanie członkostwa wspierającego następuje na
mocy złożenia stosownego oświadczenia woli przez osobę prawną bądź też przez
wykluczenie na mocy uchwały Zarządu Towarzystwa podjętej większością głosów w
przypadku, gdy Członek wspierający nie wywiązuje się z podjętych zobowiązań.
6.
Od uchwały Zarządu Towarzystwa wykluczającej
członka wspierającego z Towarzystwa przysługuje zainteresowanemu prawo
odwołania się do najbliższego Walnego Zgromadzenia Członków, które po
rozpatrzeniu sprawy podejmuje ostateczną decyzję.
7.
Członkom wspierającym przysługują wszystkie
prawa członków zwyczajnych Towarzystwa poza biernym i czynnym prawem wyborczym.
§ 17
1.
Walne Zgromadzenie Członków może przyznać tytuł
Członka Honorowego Towarzystwa Naukowego Pruthenia osobie fizycznej w uznaniu
ich zasług na polu działalności prowadzonej przez Towarzystwo bądź wsparcia,
jakiego udzielają Towarzystwu.
2.
Tytuł Członka Honorowego Towarzystwa Pruthenia
przyznaje się w drodze uchwały Walnego Zgromadzenia Członków, podjętej zwykłą
większością głosów, na wniosek Zarządu.
3.
Zarząd Towarzystwa przygotowuje pisemny wniosek
wraz z uzasadnieniem do Walnego Zgromadzenia Członków o nadanie tytułu Członka
Honorowego.
4.
Członek Honorowy Towarzystwa jest zwolniony z
płacenia składek członkowskich.
5.
Członek Honorowy Towarzystwa nie posiada
biernego i czynnego prawa wyborczego do władz Towarzystwa.
6.
Członek Honorowy Towarzystwa może występować z
głosem doradczym w zebraniach Towarzystwa, jego władz i organów.
§ 18
1.
Członkowie zwyczajni i stowarzyszeni Towarzystwa
zobowiązani są:
a.
swoją postawą i działaniami przyczyniać się do
wzrostu roli i znaczenia Towarzystwa;
b.
dbać o jego dobre imię;
c.popierać i czynnie realizować
cele Towarzystwa;
d.
przestrzegać postanowień Statutu i powszechnie
obowiązującego prawa;
e.
regularnie opłacać składki.
§ 19
1.
Członek zwyczajny
Towarzystwa ma prawo brać udział w życiu Towarzystwa, a w szczególności:
a.
przysługuje mu
bierne i czynne prawo wyborcze;
b.
wnioskować we
wszystkich sprawach dotyczących celów i funkcjonowania Towarzystwa;
c.
korzystać z
lokali Towarzystwa zgodnie z jego celami statutowymi;
d.
posiadać
legitymację Towarzystwa i nosić jego odznaki;
e.
korzystać z
rekomendacji, gwarancji i opieki Towarzystwa w swojej działalności na rzecz
realizacji jego celów;
f.
korzystać z
innych możliwości, jakie stwarza swoim członkom Towarzystwo.
§ 20
1.
Utrata członkostwa zwyczajnego i stowarzyszonego
Towarzystwa następuje wskutek:
a.
rezygnacji pisemnej złożonej na ręce Zarządu;
b.
skreślenia z listy członków, przez Zarząd, w
następstwie wystąpienia jednej z poniższych okoliczności:
-
podejmowania przez członka działalności
sprzecznej ze Statutem oraz uchwałami organów Towarzystwa;
-
nieusprawiedliwionego nie brania udziału w
pracach Towarzystwa;
-
zalegania z opłatą składki członkowskiej przez
trzy kolejne okresy składkowe;
-
pozbawienia praw obywatelskich w wyniku
prawomocnego wyroku sądowego;
-
na pisemny wniosek co najmniej 10 członków
Towarzystwa z przyczyn określonych literami a) i b) niniejszego ustępu;
c.
śmierci członka Towarzystwa.
§ 21
Od uchwały Zarządu w przedmiocie skreślenia z listy członków
przysługuje członkowi odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków, złożone co
najmniej na 7 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia Członków. Uchwała Walnego
Zgromadzenia Członków jest ostateczna. W przypadku zaistnienia przesłanek z §25
ust. 2 termin określony w zd. 1 nie podlega zastosowaniu.
§ 22
Członek stowarzyszony Towarzystwa ma te same prawa, co
członek zwyczajny z wyjątkiem wymienionych w § 19 ust 1 lit. a).
Rozdział IV
Władze Towarzystwa Naukowego Pruthenia
§ 23
Władzami Towarzystwa są:
1.
Walne Zgromadzenie Członków
2.
Zarząd
3.
Komisja Rewizyjna
4.
Sąd Koleżeński
§ 24
1.
Kadencja wybieralnych władz Towarzystwa trwa
trzy lata.
2.
Uchwały władz Towarzystwa zapadają zwykłą
większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do
głosowania, o ile dalsze postanowienia Statutu nie stanowią inaczej.
3.
Prezydent Towarzystwa, Kanclerz, Skarbnik, może
wydawać zarządzenia, o ile Statut i Regulaminy na to pozwalaj, w przedmiocie
określonym przez Statut i Regulaminy.
4.
Wydawane przez Władze Towarzystwa i Organy
doradcze zarządzenia są niezaskarżalne, o ile dalsze postanowienia Statutu i
Regulaminy nie stanowią inaczej.
Walne Zgromadzenie Członków
§ 25
1.
Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne
Zgromadzenie Członków, zwane dalej Walnym Zgromadzeniem.
2.
Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd co najmniej
raz na trzy lata lub częściej, na pisemny uzasadniony wniosek Komisji
Rewizyjnej lub 1/4 Członków Towarzystwa. Zarząd powiadamia wszystkich członków
o terminie, miejscu i propozycjach porządku obrad Walnego Zgromadzenia poprzez
umieszczenie ogłoszenia na stronie internetowej Towarzystwa lub w inny
skuteczny sposób, co najmniej na 30 dni przed terminem rozpoczęcia obrad.
3.
Dla ważności obrad Walnego Zgromadzenia
konieczna jest obecność co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
Jeżeli w pierwszym terminie Walnego Zgromadzenia nie zbierze się ponad połowa
członków, Zarząd ogłasza drugi termin, w którym Walne Zgromadzenie może
skutecznie obradować bez względu na liczbę uczestników. Termin z par. 25 ust. 2
nie obowiązuje.
4.
W Walnym Zgromadzeniu mogą uczestniczyć
członkowie zwyczajni Towarzystwa oraz - z głosem doradczym – członkowie
honorowi, członkowie stowarzyszeni, członkowie wspierający i zaproszeni goście.
5.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
a.
uchwalanie strategii działania Towarzystwa;
b.
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań
Zarządu, Komisji Rewizyjnej, Rady Naukowej Towarzystwa oraz Sądu Koleżeńskiego;
c.
uchwalanie regulaminu obrad Walnego
Zgromadzenia;
d.
udzielanie absolutorium Zarządowi;
e.
wybór i odwołanie członków Zarządu, Komisji
Rewizyjnej, Rady Naukowej Towarzystwa, Sądu Koleżeńskiego;
f.
uchwalanie zmian Statutu;
g.
podejmowanie uchwał w sprawie powoływania przez
Towarzystwo innych organizacji;
h.
podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania
Towarzystwa;
i.
rozpatrywanie odwołań członków Towarzystwa od
uchwał Zarządu;
j.
rozpatrywanie odwołań od orzeczeń Sądu
Koleżeńskiego;
k.
rozpatrywanie skarg członków Towarzystwa na
działalność Zarządu;
l.
ustalanie wysokości składek członkowskich;
m.
nadawanie i odbieranie tytułu Członka Honorowego
Towarzystwa;
n.
wykonywanie innych czynności i zadań nie
określonych statutem, nienależących do właściwości innych władz Towarzystwa.
6.
Każdemu członkowi zwyczajnemu przysługuje jeden
głos.
7.
Zdolność do składania projektów uchwał posiadają
wszyscy członkowie i władze Towarzystwa.
8.
a.
Walne Zgromadzenie wybiera Prezydium, które
kieruje jego pracami;
b.
Skład Prezydium: Przewodniczący Walnego
Zgromadzenia, Sekretarz Obrad, oraz dwóch członków Komisji Skrutacyjnej;
c.
Wybór Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia
przeprowadza Prezydent bądź Kanclerz Towarzystwa. Głos sprzeciwu odnotowuje się
w protokole zebrania Walnego Zgromadzenia.
d.
Przewodniczący Walnego Zgromadzenia przeprowadza
wybory Sekretarza Obrad i członków Komisji Skrutacyjnej. Z dokonania wyboru
sporządza protokół. Głosy sprzeciwu są w nim odnotowywane.
e.
Sprzeciw może być zgłoszony do protokołu do
zakończenia obrad Walnego Zgromadzenia, a po jego zakończeniu do 30 dni po
uprawdopodobnieniu braku takiej możliwości w trakcie trwania obrad.
9.
Odwołanie Prezydenta i członków Zarządu, Komisji
Rewizyjnej, Rady Naukowej Towarzystwa oraz Sądu Koleżeńskiego wymaga
bezwzględnej większości głosów (50% + 1 głos) przy obecności co najmniej połowy
członków Towarzystwa.
Zarząd
§ 26
1.
Zarząd składa się z 3 członków wybieranych i
odwoływanych przez Walne Zgromadzenie.
2.
Zarząd składa się z:
a.
Prezydenta Towarzystwa Naukowego Pruthenia;
b.
Kanclerza Towarzystwa Naukowego Pruthenia;
d.
Skarbnika Towarzystwa Naukowego Pruthenia;
3.
Zarząd konstytuuje się na pierwszym zebraniu po
wyborach, nie później niż w dwa tygodnie od daty wyborów poprzez przyjęcie
Regulaminu Zarządu.
4.
Zarząd zbiera się na posiedzeniach co najmniej
raz na kwartał. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezydent Towarzystwa lub dwóch
członków Zarządu działających razem.
5.
Do kompetencji Zarządu należy:
a.
realizacja celów statutowych zgodnie z art. 10
b.
realizacja strategii działania Towarzystwa,
uchwalonych przez Walne Zgromadzenie;
c.
przygotowywanie strategii działania Towarzystwa;
d.
przygotowanie rocznych bilansów i sprawozdań z
działalności Towarzystwa;
e.
sprawowanie zarządu majątkiem Towarzystwa;
f.
kierowanie bieżącą pracą Towarzystwa;
g.
reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i
działanie w jego imieniu, zgodnie z par. 68 Statutu;
h.
zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków;
i.
przyjmowanie nowych członków Towarzystwa;
j.
kierowanie do Rady Naukowej projektów do ich
zaopiniowania. Opinie nie wiążą Zarządu w swych ustaleniach;
k.
powoływanie i odwoływanie oddziałów terenowych
Towarzystwa;
l.
udzielanie pełnomocnictwa do reprezentowania
Towarzystwa, do prowadzenia jego spraw zgodnie z
par. 68 Statutu;
m.
uchwalanie zmiany statusu członka na jego wniosek;
n.
zwolnienie lub zawieszenie z opłaty składki
członkowskiej, ze względu na trudną sytuację członka.
Komisja Rewizyjna
§ 27
1.
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków
wybranych przez Walne Zgromadzenie niebędących członkami Zarządu, Sądu
Koleżeńskiego i członkami Rady Naukowej.
2.
Komisja Rewizyjna składa się z przewodniczącego,
wiceprzewodniczącego i członka komisji.
3.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a.
kontrola finansowa Zarządu;
b.
dokonuje rocznej oceny działalności finansowej
Towarzystwa w okresie między Walnymi Zgromadzeniami;
c.
składanie wniosków w przedmiocie absolutorium
dla Zarządu na Walnym Zgromadzeniu;
d.
występowanie z wnioskiem o zwołanie Walnego
Zgromadzenia, a w sposób obligatoryjny - w przypadku nie zwołania go przez
Zarząd w terminie lub w trybie określonym przez Statut.
e.
kontrola innych organów władz Towarzystwa,
jeżeli zajdzie uzasadniona potrzeba oraz władz Oddziałów Terenowych Towarzystwa
czy innych powołanych do życia organizacji. Komisje Rewizyjne Oddziałów
Terenowych Towarzystwa lub innych powołanych do życia organizacji, zobowiązane
są do przesłania wyników kontroli Zarządowi Towarzystwa i Komisji Rewizyjnej
Towarzystwa.
4.
W celu realizacji swoich kompetencji statutowych
Komisja Rewizyjna może żądać wglądu do pełnej dokumentacji działalności
Towarzystwa.
5.
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą
pozostawać w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu
zatrudnienia z członkami Zarządu Towarzystwa.
6.
Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba
skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo
skarbowe.
7.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej ma prawo
uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu – z głosem doradczym.
8.
Przewodniczący i wiceprzewodniczący Komisji
Rewizyjnej są pełnomocnikami Towarzystwa do podpisywania umów z członkami
Zarządu Towarzystwa.
9.
Komisja Rewizyjna sporządza wnioski pokontrolne.
W przypadku braku jednomyślności, we wnioskach pokontrolnych należy zawrzeć
zdanie odrębne członka Komisji Rewizyjnej.
Sąd Koleżeński
§ 28
1.
Sąd Koleżeński składa się z 4 członków
Towarzystwa, niebędących członkami Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Rady Naukowej,
którzy na pierwszym posiedzeniu wybierają ze swego grona: przewodniczącego,
dwóch zastępców przewodniczącego i sekretarza.
2.
Do kompetencji Sądu należy:
a.
formułowanie wniosków o odebranie członkostwa;
b.
rozpatrywanie odwołań w sprawie odmowy przyjęcia
do Towarzystwa;
c.
rozpatrywanie sporów między członkami;
d.
rozpatrywanie każdego pisemnego wniosku członka
Towarzystwa poza wnioskami i skargami wniesionymi na władze Towarzystwa;
e.
rozpatrywania spraw wniesionych przez Zarząd lub
Komisję Rewizyjną, w odniesieniu do osób pełniących funkcje we władzach
Towarzystwa
f.
rozpatruje i rozstrzyga odwołania od orzeczeń
sądów Koleżeńskich Oddziałów;
g.
sprawuje ogólny nadzór nad sądami Koleżeńskimi
Oddziałów;
h.
uchwala regulamin określający tryb i zasady
działania sądów w Towarzystwie;
i.
orzeka w kwestiach zgodności ze statutem
wewnętrznych przepisów i decyzji władz Towarzystwa;
j.
dokonuje interpretacji postanowień Statutu
Towarzystwa Naukowego Pruthenia, na wniosek zainteresowanego członka
Towarzystwa.
3.
Członkowie Sądu Koleżeńskiego nie mogą
pozostawać w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu
zatrudnienia ze stronami toczącego się postępowania.
4.
Członkiem Sądu Koleżeńskiego nie może być osoba
skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo
skarbowe.
5.
Sąd zbiera się na pisemny wniosek członka
Towarzystwa i ustosunkowuje się do jego wniosku w terminie nie dłuższym niż 30
dni.
6.
Sąd zamyka postępowanie wydaniem orzeczenia,
które podaje do wiadomości Zarządowi, Komisji Rewizyjnej i zainteresowanym.
7.
a.
Orzeczenia Sądu zapadają w pełnym składzie. W
przypadku niemożności zebrania pełnego składu, Przewodniczący składu
orzekającego uzupełnia skład Sądu Koleżeńskiego o jednego z członków Komisji
Rewizyjnej. W przypadku braku takiej możliwości wyznacza inny termin, jednak
nie później niż na 30 dni od dnia wydania zarządzenia w tym przedmiocie.
b.
W przypadku ponownego braku możliwości zebrania
pełnego składu, Przewodniczący może uzupełnić skład o jednego z członków
Komisji Rewizyjnej, a w przypadku braku tej możliwości o członka zwyczajnego,
spełniającego przesłanki z § 19 ust. 1 lit. a), niepiastującego urzędu zgodnie
z § 28 ust. 3 i 4 oraz § 26 ust. 2.
§ 29
1.
Sąd Koleżeński jest dwuinstancyjny.
2.
Sąd Koleżeński, jako pierwsza instancja w
sprawach określonych w §28 ust. 2 pkt. a – f, orzeka w składzie trzyosobowym.
Zespołem rozpatrującym sprawy kieruje przewodniczący sądu lub jego zastępca. W
pozostałych sprawach rozstrzyga w składzie jednoosobowym.
3.
Postępowanie przed wszystkimi sądami
koleżeńskimi toczy się na zasadzie równości stron, z zapewnieniem stronom prawa
do obrony, a także odwołania się do sądu wyższej instancji lub Walnego
Zgromadzenia.
4.
a.
Odwołania od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego
wydanych w pierwszej instancji, rozpoznaje Sąd Koleżeński w trzyosobowym,
zmienionym składzie, zgodnie z procedurą określoną w §28 ust. 7
b.
W przypadku zgody wszystkich stron postępowania,
stronom sporu przysługuje możliwość odwołania od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego
pierwszej instancji do najbliższego Walnego Zgromadzenia, w terminie 14 dni od
doręczenia orzeczenia. W przypadku pokrycia się terminu zwołania Walnego
Zgromadzenia z terminem umożliwiającym złożenie odwołania, złożone odwołanie
będzie rozpatrywane zgodnie z regulacją § 29 ust. 4 pkt. a.
5.
Sąd Koleżeński rozpoznaje odwołania od orzeczeń
Sądów Koleżeńskich Oddziałów w składzie trzyosobowym.
6.
Orzeczenia Sądu Koleżeńskiego wydane w wyniku
rozpoznania odwołania są ostateczne.
7.
Członek Towarzystwa nie może być ukarany po
upływie pięciu lat od dopuszczenia się przez niego naruszenia Statutu lub
uchwał władz Towarzystwa.
8.
Przewodniczący Sądu Koleżeńskiego ma prawo
uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu i Komisji Rewizyjnej – z głosem doradczym.
§ 30
1. Sąd
Koleżeński może wymierzać następujące kary:
a.
upomnienia;
b.
nagany;
c.
zawieszenia w prawach członka;
d.
nałożyć karę grzywny w wysokości czterokrotności
rocznej składki Towarzystwa na cele statutowe Towarzystwa;
e.
wykluczenia z Towarzystwa.
2. Kary
określone w ust. 1 pkt. a – c można łączyć z określonymi w pkt. d.
§ 31
1.
Nie można wszcząć postępowania dyscyplinarnego,
jeżeli od chwili popełnienia przewinienia upłynęły trzy lata.
2.
Jeżeli jednak czyn zawiera znamiona
przestępstwa, przedawnienie dyscyplinarne nie następuje wcześniej niż
przedawnienie karne.
3.
Przedawnienie dyscyplinarne przerywa każda
czynność organu powołanego do ścigania przewinienia.
§ 32
1.
Sąd Koleżeński jest w zakresie orzekania
niezawisły.
2.
Sąd Koleżeński rozstrzyga samodzielnie
nasuwające się zagadnienia prawne i orzeka na mocy przekonania opartego na
swobodnej ocenie całokształtu dowodów, uwzględniając okoliczności przemawiające
zarówno na korzyść, jak i na niekorzyść obwinionego.
§ 33
1.
Stronami w postępowaniu dyscyplinarnym są:
oskarżyciel, obwiniony i pokrzywdzony.
2.
Oskarżycielem w postępowaniu jest osoba wnosząca
skargę.
3.
Obwinionym jest osoba, przeciwko któremu toczy
się postępowanie dyscyplinarne.
4.
Pokrzywdzonym jest osoba, której dobro prawne
zostało bezpośrednio naruszone postępowaniem obwinionego.
Wybory uzupełniające
§ 34
1.
W razie zmniejszenia się składu władz
Towarzystwa wymienionych w § 23 ust. 2, 3 i 4 w czasie trwania kadencji,
uzupełnienie ich składu powinno nastąpić w drodze wyboru na najbliższym Walnym
Zgromadzeniu.
2.
Walne zgromadzenie powinno zostać zwołane w
przeciągu 30 dni od dnia wystąpienia przesłanki zawartej w ust. 1.
3.
W związku z zaistnieniem przesłanki z ust. 1, do
czasu przeprowadzenia nowych wyborów, Prezydent Towarzystwa wstępuje w
uprawnienia, jako pełniący obowiązki, chyba, że może to powodować rażące
naruszenie przepisów Statutu Towarzystwa. Wtedy powołuje członka zwyczajnego
Towarzystwa w celu pełnienia przez niego obowiązków w zastępstwie.
Rozdział V
Rada Naukowa Towarzystwa
§ 35
1.
Rada Naukowa
Towarzystwa składa się z 3 do 5 członków, co najmniej ze stopniem naukowym dra
hab. wybranych przez Walne Zgromadzenie, niebędących członkami Zarządu,
członkami Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
2.
Rada Naukowa
składa się z przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i członków Rady.
3.
Członkami Rady
Naukowej mogą być również osoby nie będące członkami Towarzystwa, pod
warunkiem, że spełniają pozostałe kryteria. Przewodniczący i wiceprzewodniczący
Rady Naukowej muszą być członkami Towarzystwa.
4.
Członkiem Rady
Naukowej może być również instytucja posiadająca osobowość prawną lub jednostka
organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. W tym przypadku zgodnie ze
statutem danej instytucji, do Rady Naukowej wydelegowana jest upoważniona
osoba, która musi legitymować się co najmniej tytułem doktora hab. lub
legitymować się uznanym przez Radę Naukową i Zarząd uznaniem.
§ 36
1. Do
kompetencji Rady Naukowej należy:
a.
dokonuje rocznej oceny działalności
merytorycznej Towarzystwa w okresie między Walnymi Zgromadzeniami.
b.
wspiera Zarząd w realizacji celów statutowych
oraz, przyjętej przez Walne Zgromadzenie, strategii działania Towarzystwa;
c.
opiniuje i monitoruje realizację Programów i
Projektów Statutowych;
d.
wspólnie z Radą Dyrektorów Programów Statutowych
i Zarządem Towarzystwa przygotowuje strategię działania Towarzystwa
przedstawianą Walnemu Zgromadzeniu.
§ 37
Przewodniczący Rady Naukowej ma prawo uczestnictwa z głosem
doradczym w posiedzeniach Zarządu.
Rozdział VI
Rada Dyrektorów Programów Statutowych
§ 38
1.
Towarzystwo realizuje swoje cele statutowe i
przyjęta strategię działania poprzez powoływanie i realizowanie Programów
Statutowych i Projektów Statutowych.
2.
Programy i Projekty Statutowe to wieloletnie
przedsięwzięcia Towarzystwa realizujące jego cele statutowe.
a.
Program Statutowy obejmuje szeroki obszar
działania Towarzystwa związany z realizacją jednego z podstawowych celów
statutowych. W ramach Programu realizowanych jest szereg zadań.
b.
Projekt Statutowy to wieloletnie działanie
jednego rodzaju.
3.
Programami Statutowymi kierują Dyrektorzy
Programów Statutowych.
4.
Projektami Statutowymi kierują Kierownicy
Projektów Statutowych.
5.
Dyrektorzy Programów Statutowych i Kierownicy
Projektów Statutowych tworzą Radę Dyrektorów Programów Statutowych, która jest
stałym organem doradczym i koordynującym działania Towarzystwa.
§ 39
1.
Radę Dyrektorów Programów Statutowych zwołuje
Zarząd Towarzystwa w zależności od bieżącej potrzeby.
2.
Posiedzeniom Rady przewodniczy Prezydent lub
Kanclerz Towarzystwa.
3.
W posiedzeniach Rady może uczestniczyć
przewodniczący i wiceprzewodniczący Rady Naukowej Towarzystwa i przewodniczący
Komisji Rewizyjnej.
4.
W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć
zaproszeni przez Zarząd goście, jeżeli zachodzi taka potrzeba.
Rozdział VI
Jednostki terenowe Towarzystwa - oddziały i ich władze
§ 40
1.
Dla sprawnej realizacji zadań wynikających ze
statutu Zarząd Towarzystwa powołuje oddziały.
2.
Rozwiązanie oddziału następuje na podstawie
uchwały Zarządu w przypadku:
a.
zaprzestania faktycznej działalności przez
Oddział lub zmniejszenia stanu liczebnego członków poniżej liczby wymaganej dla
jego powołania przez okres dłuższy niż jeden rok;
b.
złożenia przez zarząd Oddziału wniosku o
rozwiązanie Oddziału.
§ 41
Oddziały terenowe Towarzystwa, realizują swoją działalność w
ramach programów i projektów statutowych Towarzystwa.
§ 42
1.
Do powołania oddziału przez Zarząd wymagany jest
wniosek, co najmniej 7 osób deklarujących przystąpienie do Towarzystwa lub
będących już jego członkami zwyczajnymi. Tworząc Oddział, Zarząd określa jego
zasięg terytorialny oraz siedzibę.
2.
Władzami Oddziału są:
1)
Walne Zebranie Członków Oddziału,
2)
Zarząd Oddziału,
3)
Komisja Rewizyjna Oddziału,
4)
Sąd Koleżeński Oddziału.
§ 43
Postanowienia § 24 i § 34 stosuje się odpowiednio.
Walne Zgromadzenie Członków Oddziału
§ 44
1.
Walne Zgromadzenie Członków Oddziału jest
najwyższą władzą oddziału.
2.
Walne Zgromadzenie Członków Oddziału może być
zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 45
1.
Do Walnego Zebrania Członków Oddziału należy:
a.
uchwalanie programów działania oddziałów;
b.
wybór i odwoływanie prezesa oraz członków władz
oddziału;
c.
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz
Oddziału oraz udzielanie lub odmowa udzielenia absolutorium ustępującym
władzom.
§ 46
1.
W Walnym Zgromadzeniu Członków Oddziału biorą
udział:
a.
z głosem stanowiącym – Członkowie zwyczajni Oddziału,
b.
z głosem doradczym – Członkowie stowarzyszeni,
przedstawiciele Członków wspierających z terenu działania oddziału, członkowie
władz naczelnych Towarzystwa oraz zaproszeni goście.
§ 47
1.
Walne Zgromadzenie Członków Oddziału zwołuje
Zarząd Oddziału, powiadamiając członków o jego miejscu, proponowanym porządku
obrad i terminie na co najmniej 30 dni przed wyznaczonym terminem.
2.
Postanowienia określone w Statucie dotyczące
zwoływania Walnego Zgromadzenia stosuje się odpowiednio.
§ 48
1.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków
Oddziału zwołuje Zarząd Oddziału:
a.
z własnej inicjatywy,
b.
na żądanie Zarządu Towarzystwa,
c.
na wniosek Komisji Rewizyjnej lub Komisji
Rewizyjnej Oddziału,
d.
na pisemny wniosek co najmniej połowy
uprawnionych do głosowania członków zwyczajnych oddziału.
2.
Zarząd Oddziału jest obowiązany zwołać
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków Oddziału w ciągu 2 tygodni od daty
złożenia wniosku lub żądania, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 4.
3.
W przypadku nie zwołania przez Zarząd Oddziału
Walnego Zgromadzenia Członków Oddziału, w terminie lub trybie określonym w
Statucie, uprawnioną władzą do jego zwołania jest Komisja Rewizyjna Oddziału.
4.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków
Oddziału obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
5.
Postanowienia § 25 stosuje się odpowiednio z wyłączeniem
§ 25 ust. 5 lit. f), l), m).
Zarząd Oddziału
§ 49
Zarząd Oddziału kieruje działalnością Towarzystwa na terenie
swego działania, zgodnie z uchwałami władz nadrzędnych.
§ 50
1.
Zarząd Oddziału składa się z Prezesa oraz
Wiceprezesa. Na swym pierwszym posiedzeniu Zarząd Oddziału konstytuuje się.
2.
Jeżeli liczba członków oddziału wynosi co
najmniej 20, Zarząd po uzyskaniu zgody Walnego Zgromadzenia Członków Oddziału,
może powołać dodatkowych członków Zarządu Oddziału w liczbie nie
przekraczających dwóch.
3.
Posiedzenia Zarządu Oddziału odbywają się w
miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
4.
Do zbadania spraw i problemów organizacyjnych,
ekonomicznych oraz opracowania wniosków, Zarząd Oddziału może powoływać zespoły
pomocnicze, określając ich skład oraz zadania.
5.
Posiedzenia Zarządu Oddziału zwołuje prezes
Zarządu Oddziału z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej połowy
członków Zarządu Oddziału, w terminie 7 dni od zgłoszenia wniosku.
6.
W razie długotrwałej niemożliwości pełnienia
swej funkcji przez prezesa Zarządu Oddziału, funkcję tę obejmuje na ten okres
Wiceprezes Oddziału.
7.
W przypadku równej ilości głosów w toku
głosowania głos decydujący należy do Prezesa Oddziału.
8.
Sprawozdania z posiedzeń Zarządu Oddziału
przekazywane są do informacji Zarządu Towarzystwa w terminie 7 dni.
§ 51
Do zakresu działania Zarządu Oddziału należy:
a.
realizowanie celów statutowych Towarzystwa
zgodnie z art. 10 pkt. 1 - 3;
b.
wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków
Towarzystwa, Zarządu Towarzystwa oraz Walnego Zebrania Członków Oddziału;
c.
wnioskowanie do Zarządu Towarzystwa o powołanie
Programów i Projektów Statutowych;
d.
określanie szczegółowych kierunków działania
Oddziału;
e.
uchwalanie budżetu Oddziału i zatwierdzanie
rocznego sprawozdania finansowego;
f.
reprezentowanie Oddziału na zewnątrz;
g.
zarządzanie majątkiem Towarzystwa w ramach
posiadanych pełnomocnictw;
h.
organizowanie działalności gospodarczej oraz
nadzór i kontrola nad tą działalnością;
i.
zaciąganie zobowiązań finansowych w ramach
posiadanych środków i upoważnień;
j.
uchwalanie wniosków o rozwiązanie Oddziału;
k.
współdziałanie z pokrewnymi stowarzyszeniami
działającymi na terenie działania Oddziału;
l.
zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Walnych
Zgromadzeń Członków Oddziału;
m.
składanie sprawozdań ze swej działalności na
Walnym Zgromadzeniu Członków Oddziału.
§ 52
Szczegółowy tryb i zasady działania Zarządów Oddziałów
określa regulamin uchwalony przez te zarządy, na podstawie regulaminu
wzorcowego uchwalonego przez Zarząd Towarzystwa.
Komisja Rewizyjna Oddziału
§ 53
1.
Komisja Rewizyjna Oddziału jest władzą powołaną
do sprawowania kontroli działalności Zarządu Oddziału.
2.
a.
Komisja Rewizyjna Oddziału powoływana jest, gdy
liczba członków Oddziału wynosi 20 osób.
b.
W przypadku nie powołania Komisji Rewizyjnej
Oddziału, zakres jej obowiązków przejmuje Komisja Rewizyjna Towarzystwa.
3.
Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z 3
członków, wybranych przez Walne Zgromadzenie Członków Oddziału, niebędących
członkami Zarządu Oddziału.
4.
Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z
przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i członka komisji.
5.
Członkiem Komisji Rewizyjnej Oddziału nie może
być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe.
§ 54
1. Do
kompetencji Komisji Rewizyjnej Oddziału należy:
a.
kontrola działalności Zarządu Oddziału pod
względem celowości, prawidłowości i zgodności z przepisami prawa,
postanowieniami statutu i uchwał władz nadrzędnych;
b.
współpraca z Komisją Rewizyjną;
c.
przedstawianie Zarządowi Oddziału uwag, wniosków
i zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności statutowej i finansowej;
d.
zgłaszanie Zarządowi Towarzystwa umotywowanych
wniosków o uchylenie uchwał Zarządu Oddziału sprzecznych z postanowieniami
prawa, statutu lub uchwałami władz nadrzędnych,
e.
przedkładanie Walnemu Zgromadzeniu Członków
Oddziału sprawozdań ze swojej działalności oraz przedkładanie wniosków o
udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi Oddziału.
§ 55
Komisja Rewizyjna Oddziału jest zobowiązana przeprowadzić
kontrolę działalności Zarządu Oddziału co najmniej jeden raz w roku.
§ 56
1.
Członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału mają
prawo udziału z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Oddziału.
2.
Członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału nie mogą
pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa.
3.
Szczegółowy tryb i zasady działania komisji
rewizyjnych oddziałów określa regulamin uchwalony przez te komisje, na
podstawie wzorcowego regulaminu uchwalonego przez Komisję Rewizyjną.
Sąd Koleżeński Oddziału
§ 57
1.
Sąd Koleżeński Oddziału jest władzą powołaną do:
a.
rozpatrywania i rozstrzygania spraw związanych z
naruszeniem przez członków, postanowień statutu, uchwał władz lub działaniem na
szkodę Towarzystwa,
b.
rozstrzygania spraw i zatargów wynikłych między
członkami Towarzystwa.
2.
a.
Sąd Koleżeński Oddziału powoływany jest, gdy liczba
członków Oddziału wynosi 20 osób.
b.
W przypadku nie powołania Sądu Koleżeńskiego
Oddziału, zakres obowiązków przejmuje Sąd Koleżeński Towarzystwa.
3.
Sąd Koleżeński Oddziału w przypadkach
określonych w ust. 1 orzeka na wniosek:
a.
Zarządu lub Zarządu Oddziału,
b.
Komisji Rewizyjnej lub Komisji Rewizyjnej
Oddziału,
c.
co najmniej 5 członków,
d.
zainteresowanego członka - w sprawach
osobistych.
§ 58
1.
Sąd Koleżeński Oddziału składa się z 3 członków,
którzy na pierwszym posiedzeniu wybierają ze swego grona: przewodniczącego,
zastępcę przewodniczącego, sekretarza.
2.
Członek Sądu Koleżeńskiego Oddziału nie może
pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa.
3.
Członkiem Sądu Koleżeńskiego Oddziału nie może
być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe.
4.
Przewodniczący Sądu Koleżeńskiego Oddziału ma
prawo udziału z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Oddziału.
§ 59
1.
Sąd Koleżeński Oddziału orzeka w składzie
trzyosobowym, tj. przewodniczący lub zastępca przewodniczącego Sądu i dwóch
członków.
2.
Od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego Oddziału
przysługuje odwołanie do Sądu Koleżeńskiego - za pośrednictwem sądu, który
wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od daty doręczenia orzeczenia.
3.
Postanowienie § 28 - § 33 stosuje się
odpowiednio.
§ 60
1.
Sąd Koleżeński Oddziału składa sprawozdanie ze
swej działalności Walnemu Zgromadzeniu Członków Oddziału.
2.
Sąd Koleżeński Oddziału działa na podstawie
regulaminu uchwalonego przez Sąd Koleżeński.
§ 61
1. Jeżeli
przepisy szczegółowe odnośnie funkcjonowania Władz Oddziałów, nie stanowią
inaczej, stosuje się przepisy o funkcjonowaniu Władz Towarzystwa Naukowego.
Rozdział VII
Majątek Towarzystwa Naukowego Pruthenia
§ 62
1.
Majątek Towarzystwa powstaje z:
a.
składek członkowskich;
b.
dochodów z odpłatnej działalności pożytku publicznego;
c.
dochodów z mienia nieruchomego i ruchomego;
d.
ofiarności publicznej;
e.
darowizn, spadków i zapisów;
f.
innych źródeł w tym działalności gospodarczej.
2.
Majątek może być przeznaczony wyłącznie na
realizację celów statutowych Towarzystwa oraz pokrycie kosztów jego
funkcjonowania.
3.
Funduszami i majątkiem Towarzystwa zarządza
Zarząd.
§ 63
1.
Majątek Oddziału Towarzystwa powstaje z:
a.
odpisu składek członkowskich członków oddziału;
b.
dotacji zarządu na działalność statutową;
c.
dochodów z odpłatnej działalności pożytku publicznego
członków oddziału;
d.
darowizna, spadek i zapis na oddział;
e.
dochodów pozyskanych w ramach odpłatnej
działalności pożytku publicznego, realizowanej przez Oddział Towarzystwa.
Zasady podziału środków określa w uchwale Zarząd Towarzystwa, na wniosek Zarządu
Oddziału.
§ 64
Funduszami i majątkiem
Oddziału Towarzystwa zarządza Zarząd Oddziału.
§ 65
1.
Majątek Towarzystwa nie może zostać wykorzystany
do udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w
stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi
pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub
powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do
drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub
kurateli, zwanych dalej osobami bliskimi.
2.
Majątek Towarzystwa nie może być przekazywany na
rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na
zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności - jeżeli
przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
3.
Majątek Towarzystwa nie może być wykorzystany na
rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na
zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie
bezpośrednio wynika ze statutowych celów Towarzystwa.
4.
Władze Towarzystwa ani jego organy nie mogą
dokonywać zakupów towarów lub usług na szczególnych zasadach od podmiotów, w
których uczestniczą członkowie Towarzystwa, członkowie jego organów lub
pracownicy oraz ich osoby bliskie.
§ 66
1.
Dla realizacji swoich celów statutowych
Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą.
2.
Dochody z prowadzonej działalności Towarzystwo
przeznacza na działalność statutową.
§ 67
Członkowie Towarzystwa korzystają z jego mienia w zakresie i
na zasadach ustalonych w regulaminie zatwierdzonym przez Zarząd.
Rozdział VIII
Reprezentacja i pełnomocnictwa
§ 68
1.
Do reprezentacji
Towarzystwa upoważnionych jest dwóch członków Zarządu działających razem.
2.
Do zaciągania
zobowiązań majątkowych nieprzekraczających zakresu zwykłego zarządu
upoważnionych jest dwóch Członków Zarządu działających razem.
3. Do reprezentacji Towarzystwa oraz zaciągania
zobowiązań majątkowych w sprawach nieprzekraczających zakresu zwykłego zarządu
a związanych z realizacją projektu finansowanego w całości lub w części ze
środków zewnętrznych, bądź też projektu statutowego zdefiniowanego w strategii
działania Towarzystwa, może zostać upoważniony Dyrektor Programu Statutowego
bądź Kierownik Projektu Statutowego. Wymagana jest uchwała Zarządu, podjęta
większością głosów przy obecności całego składu Zarządu, określająca zakres
reprezentacji.
4.
Do reprezentacji
Towarzystwa oraz zaciągania zobowiązań majątkowych w sprawach
nieprzekraczających zakresu zwykłego zarządu może zostać upoważniony uchwałą
Zarządu każdy Członek Towarzystwa.
5.
W sprawach
przekraczających zakres zwykłego zarządu wymagana jest uchwała Zarządu podjęta
jednomyślnie przy obecności całego składu Zarządu.
§ 69
1.
Upoważnienia udziela Zarząd w zwykłym trybie, w
formie pisemnej.
2.
Upoważnienia udziela się do reprezentowania
Towarzystwa w sprawie wskazanej w pełnomocnictwie.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 70
Zmiana statutu nie może przekreślać celu działalności
Towarzystwa.
§ 71
1.
Towarzystwo rozwiązuje się na mocy stosownej
uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością 3/4 głosów przy obecności 2/3
lub w innych przypadkach przewidzianych w przepisach prawa.
2.
Walne Zgromadzenie podejmując uchwałę o
rozwiązaniu Towarzystwa określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie
majątku Towarzystwa.
3.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem
mają zastosowanie postanowienia Ustawy „Prawo o Stowarzyszeniach”.
Rozdział X
Przepisy przejściowe
§ 72
1.
Status wchodzi w życie w chwili jego uchwalenia.
2.
Obrady Walnego Zgromadzenia, na którym został
przyjęty nowy Statut Towarzystwa Naukowego Pruthenia, są kontynuowane w oparciu
o przepisy starego Statutu z wyłączeniem regulacji dotyczących powoływania
nowych organów Towarzystwa Naukowego Pruthenia.
3.
Organy Towarzystwa Naukowego Pruthenia zawarte w
niniejszym Statucie, wybierane są na jego podstawie, na Obradach Walnego
Zgromadzenia, na którym niniejszy Statut został przyjęty.